کد مطلب:298592 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:191

عظمت فاطمه در محشر


در روایات بسیاری كه صدوق (ره) و دیگران روایت كرده اند رسول خدا (ص) فرمود:

«اذا كان یوم القیامه نادی مناد یا معشر الخلائق غضوا ابصاركم حتی تجوز فاطمه بنت محمد (ص)»

(همین كه روز قیامت شود كسی فریاد می زند: ای گروه مردم! دیدگان خود را ببندید تا فاطمه از صحرای محشر بگذرد، و فاطمه در حالی كه دو جامه ی قرمز بر تن دارد از صحرای محشر عبور می كند.)

و در برخی از آنهاست كه با هفتاد هزار فرشته كه اطراف او را حلقه وار گرفته اند مانند برقی درخشان از آنجا عبور می كند. و در برخی دیگر هست كه با هفتاد هزار حوریه ی بهشتی همچون برقی از صحرای محشر عبور می كند. [1] .

نگارنده گوید: حدیث فوق در بسیاری از كتابهای اهل سنت نیز با همین اختلاف ذكر شده است. [2] و در چند حدیث از احادیث علمای سنت است كه از رسول خدا (ص) روایت كرده اند كه در داستان آمدن فاطمه در محشر فرمود:

«و تبعث فاطمه امامی [3] ...»:

(فاطمه در روز محشر پیشاپیش من مبعوث می گردد.)

در حدیثهای دیگری است [4] كه بر ناقه ی غضبا (شتر مخصوص پیغمبر) سوار می شود و از آن جمله است این حدیث كه از شخصی به نام سوید بن عمیر نقل كرده اند


كه رسول خدا (ص) فرمود:

«حوضی اشرب منه یوم القیامه انا و من اتبعنی من المومنین و یبعث الله ناقه ثمود لصالح فیحتلبها فیشربها و الذین آمنوا معه یوافی الموقف و لها رخا، قال: فقال له رجل من القوم و اظنه معاذ بن جبل: یا رسول الله و انت یومئذ علی الغضبا؟ قال: لا، ابنتی فاطمه علی الغضبا».

(در روز قیامت من و پیروانم از مومنان از حوض خود (كوثر) می نوشیم و خداوند ناقه ی صالح را مبعوث می كند و حضرت صالح و مومنانی كه پیرویش كردند از شیر او می آشامند، در اینجا مردی كه گمان می كنم معاذ بن جبل بود عرض كرد: ای رسول خدا لابد شما هم بر ناقه غضباء سوار هستید؟ فرمود: نه، دخترم فاطمه بر ناقه غضباء است.)


[1] بحارالانوار، ج 43، صص 52، 53 و 220 به بعد.

[2] مانند كتاب مستدرك، ج 3، صص 153 و 161؛ اسد الغابه، ج 523؛ مجمع الزوائد، ج 9، ص 212؛ ذخائر العقبي، ص 48؛ و تاريخ بغداد، ج 8، ص 141؛ كنزالعمال، ج 8، ص 128؛ صواعق، ص 113 و كتابهاي ديگري كه نامشان با تفصيل بيشتر در احقاق الحق، ج 10، صص 139 و 160 به بعد ذكر شده است.

[3] احقاق الحق، ج 10، صص 154 به بعد.

[4] احقاق الحق، ج 10، صص 154 به بعد.